Tα λιπαντικά αυτοκινήτου γίνονται όλο και πιο λεπτόρευστα. Γιατί;

Παλιότερα υπήρχε η άποψη πως όσο πιο παχύρευστο είναι το λιπαντικό τόσο καλύτερη λίπανση προσφέρει, σήμερα όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά. Γιατί αρχίζουν κυριαρχούν τα λεπτόρευστα λιπαντικά; Τι έχει αλλάξει; Διαβάστε και μάθετε.

Το μεγαλύτερο ζητούμενο σήμερα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως είναι να κατασκευάσουν αυτοκίνητα που προσφέρουν μειωμένη κατανάλωση καυσίμου και εκπομπές ρύπων. Στην προσπάθεια τους αυτή καινοτομούν συνεχώς, αλλάζοντας τον τρόπο με τον οποίο φτιάχνονται και λειτουργούν τα αυτοκίνητα.

Στα πλαίσια λοιπόν της συνεχιζόμενης προσπάθειας, έχει δημιουργηθεί μία νέα τάση στον τομέα των λιπαντικών, η οποία θέλει τα καινούρια αυτοκίνητα να ζητούν ολοένα και πιο λεπτόρρευστα λάδια. Η επιλογή αυτή μειώνει την κατανάλωση καυσίμου, αφού όσο πιο λεπτόρευστο είναι το λιπαντικό που χρησιμοποιεί ένας κινητήρας, τόσο μικρότερη είναι η ισχύς που πρέπει να χρησιμοποιήσει. Μπορεί λοιπόν σήμερα ένα λιπαντικό με ένδειξη 5W-30 να είναι το πιο δημοφιλές ,αλλά αυτό φαίνεται να αλλάζει με τους τύπους ιξώδους 0W να αναμένονται ότι θα αποτελούν περίπου το 35% της συνολικής ζήτησης (τουλάχιστον στη Βόρεια Αμερική όπου διεξήχθη και η έρευνα)το 2025.

Τι είναι όμως τα λεπτόρευστα λιπαντικά κινητήρα;
Όλα εξηγούνται από το ιξώδες. Αυτή η άγνωστη για πολλούς λέξη περιγράφει το πώς συμπεριφέρεται ένα λιπαντικό αυτοκινήτου στις χαμηλές και υψηλές θερμοκρασίες.

Στις συσκευασίες των λιπαντικών αναγράφεται με δύο αριθμούς, για παράδειγμα 5w-40. Το «W» δηλώνει το πόσο ρευστό παραμένει το λιπαντικό σε χαμηλές θερμοκρασίες, ενώ ο αριθμός την αντίστοιχη ρευστότητα στις υψηλές θερμοκρασίες. Όσο υψηλότερα είναι αυτά τα δύο, τόσο περισσότερο ιξώδες, άρα τόσο πιο παχύρευστο είναι το λάδι που θα μπει σε έναν κινητήρα. Όσο χαμηλότερα, τόσο πιο λεπτόρευστο.

Λιπαίνουν όμως σωστά;
Ναι μπορούν να κάνουν καλά την δουλειά τους και αυτό οφείλεται στην σύγχρονη τεχνολογία με την οποία φτιάχνονται πλέον τα λιπαντικά. Είναι προϊόντα που δημιουργούνται από την ανάμειξη βασικών ελαίων και χημικών προσθέτων σε συγκεκριμένες αναλογίες, φόρμουλες, που διασφαλίζουν τις απαιτήσεις των προδιαγραφών των κινητήρων και των μηχανημάτων που πρέπει να λιπάνουν. Σήμερα, όλη την δουλειά κάνουν τα χημικά πρόσθετα και είναι αυτά στην ουσία που αναλαμβάνουν να προστατέψουν τον κινητήρα και να τον βοηθήσουν στο να πετύχει τις επιδόσεις του.

Πόσο λεπτόρευστο μπορεί να γίνει το λάδι κινητήρα;
Το πιο χαμηλό ιξώδες που μπορούμε να συναντήσουμε είναι το 0W-8. Είναι ένα μονοβάθμιο λιπαντικό το οποίο χρησιμοποιείται μόνο στην ιαπωνική αγορά και προορίζεται αποκλειστικά μόνο για βενζινοκινητήρες. Μπορεί να κρατήσει την ισορροπία μεταξύ καλής λίπανσης και εύκολης εξάτμισης, αφού όσο πιο λεπτό είναι ένα λιπαντικό, τόσο πιο εύκολα εξατμίζεται. Για να επιτευχθεί όμως ακόμη χαμηλότερη ρευστοποίηση θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί μία εντελώς διαφορετική χημική σύνθεση που δεν θα βασίζεται στο πετρέλαιο .

Ποιοι κινητήρες είναι σχεδιασμένοι για να πάρουν ένα τέτοιο λιπαντικό;
Ο κινητήρας πρέπει να είναι σχεδιασμένος για ένα τέτοιο λάδι, διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος να πάθει ανεπανόρθωτη ζημιά. Ο λόγος είναι ότι τα λιπαντικά αυτά έχουν μία λεπτή μεμβράνη η οποία σκίζεται εύκολα και όταν αυτό συμβεί μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε φράξιμο των ρουλεμάν. Αυτό, με τη σειρά του, θα αποτελέσει την αιτία για επακόλουθες ζημιές, ακόμη και σε βλάβη του κινητήρα.

Από την άλλη η επιλογή ενός παχύρευστου λιπαντικού για έναν κινητήρα που χρειάζεται ένα λεπτόρευστο, αν και δεν θα προκαλέσει παρόμοια ζημιά, θα αυξήσει σημαντικά την κατανάλωση καυσίμου.

Tα λιπαντικά αυτοκινήτου γίνονται όλο και πιο λεπτόρευστα. Γιατί;
-Συμβάλλουν σε χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου
-Έχουν χαμηλό ιξώδες
-Διαθέτουν πρόσθετα (για καλύτερη προστασία κινητήρα)
-Μπαίνουν μόνο σε κινητήρες με αντίστοιχες προδιαγραφές

Εσείς τι κάνετε με τα λιπαντικά του αυτοκινήτου σας; Ότι να ναι, ότι πει ο μηχανικός του συνεργείου ή το χετε ψάξει; Τι βάζετε;

ΠΗΓΗ: autotriti.gr

Facebook
Twitter
LinkedIn