Κάναμε ένα ‘’πείραμα’’ προκειμένου να προσεγγίσουμε την χρονική διάρκεια που απαιτείται ώστε το λιπαντικό του κινητήρα να πιάσει φυσιολογική θερμοκρασία λειτουργίας (στα περισσότερα αυτοκίνητα απεικονίζεται μόνο η θερμοκρασία ψυκτικού και όχι λιπαντικού). Έτσι θα γνωρίζουμε πόση ώρα χρειάζεται να περιμένουμε μέχρι ο κινητήρας να είναι σε θέση να λειτουργήσει απροβλημάτιστα ακόμα και στα όριά του.

Η δοκιμή του Seat Ibiza CNG μας έδωσε την δυνατότητα να παρατηρήσουμε πως αναπτύσσονται οι θερμοκρασίες λιπαντικού και ψυκτικού. Πριν τις δούμε, όμως, αξίζει να αναφέρουμε ότι το συγκεκριμένο μοντέλο φέρει τρικύλινδρο μοτέρ χωρητικότητας 999 κ.εκ. και η χωρητικότητα λαδιού κινητήρα είναι τέσσερα λίτρα (συνηθισμένη τιμή για έναν σύγχρονο κινητήρα).

Το πείραμα ξεκίνησε πρωινή ώρα, με την θερμοκρασία του περιβάλλοντος να αγγίζει τους 8,5 βαθμούς Κελσίου. Με την έναυση του κινητήρα, άρχισα να οδηγώ ομαλά και στα μόλις δυόμιση λεπτά η θερμοκρασία του έφτασε στους 53 βαθμούς Κελσίου, ενώ στα πέντε λεπτά έφτασε στους 65 βαθμούς. Στα 7 λεπτά από την έναρξη λειτουργίας η θερμοκρασία ψυκτικού έφτασε στους 80 βαθμούς και η θερμοκρασία λιπαντικού στους μόλις 50. Συνέχισα οδηγώντας με φυσιολογικό ρυθμό και με την συμπλήρωση ακριβώς 10 λεπτών η θερμοκρασία του ψυκτικού σταθεροποιήθηκε στους 90 βαθμούς, ενώ η θερμοκρασία του λιπαντικού ήταν στους μόλις 65 βαθμούς Κελσίου.

Στα 12 λεπτά το λιπαντικό έφτασε στους 70 βαθμούς και στα 15’ σταθεροποιήθηκε στο εύρος των 80-90 βαθμών Κελσίου, τιμές που αποτελούν και την θερμοκρασία λειτουργίας λιπαντικού. Από εκείνο το χρονικό σημείο και μετά, είναι αναμφισβήτητα ασφαλές ο κινητήρας να πιεστεί ακόμα και στο όριό του.

Τι συμπεραίνουμε από αυτό το ‘’πείραμα’’;
Οι χρόνοι του ‘’πειράματος’’ είναι ενδεικτικοί και σίγουρα υπάρχουν παράγοντες που τους μεταβάλλουν, όπως για παράδειγμα η χωρητικότητα λαδιού του κινητήρα ή η θερμοκρασία περιβάλλοντος κατά την εκκίνηση. Προέκυψαν, όμως, δύο πολύ σημαντικά συμπεράσματα. Το πρώτο είναι το γεγονός ότι όταν το ψυκτικό υγρό φτάνει σε θερμοκρασία λειτουργίας δεν σημαίνει ότι ισχύει το ίδιο και για το λιπαντικό. Το δεύτερο συμπέρασμα είναι ότι από την ώρα που σταθεροποιείται η θερμοκρασία ψυκτικού υγρού, απαιτούνται περίπου 5 λεπτά ακόμη ώστε να έρθει και το λιπαντικό σε φυσιολογική θερμοκρασία λειτουργίας. Τα περισσότερα αυτοκίνητα έχουν μόνο δείκτη θερμοκρασίας ψυκτικού υγρού, συνεπώς προτείνουμε μια αναμονή 5 λεπτών από την ώρα που θα σταθεροποιηθεί ο δείκτης θερμοκρασίας ψυκτικού υγρού. Από εκεί και πέρα, η θερμοκρασία του λιπαντικού θα έχει φτάσει σε φυσιολογικά επίπεδα και θα μπορούμε να ωθήσουμε τον κινητήρα ακόμα και στα όριά του.

ΠΗΓΗ: traction.gr